dinsdag 5 mei 2015

Sicilië – Malta

Kort na aankomst  in Marina di Ragusa worden we beiden getroffen door een hardnekkige griep. Als we weer een beetje zijn opgeknapt maken we de boot vaarklaar, checken de mast en verstaging en slaan de zeilen aan.




In Marina di Ragusa worden de horecagelegenheden weer opgepimpt voor een nieuw seizoen, We ontdekken  een nieuwe friettent met patata olandese, hij moet nog open gaan anders hadden we zeker een frietje gekocht.



Iedereen in de haven is druk met het schip weer vaarklaar te maken, maar er is altijd wel tijd voor een  feestje of borrel. De haven organiseert een afscheidsbarbeque, en de Nederlanders in de haven houden op Koningsdag een borrel. 





We houden het weerbericht  goed in de gaten want we moeten 4 mei in Malta zijn.  Donderdag 30 april is het zover en zeilen we met een mooie westenwind naar Malta, we kunnen alles zeilen en leggen de 54 mijl in 9 uur af, een mooi gemiddelde zeker gezien de sterk aangegroeide romp. Onderweg naar Malta is het druk met beroepsvaart, het is nog even spannend als een grote lege tanker zijn koers wijzigt en achter ons langs gaat.





We komen aan bij Manoel  Island Yacht Yard waar we na het weekend voor  twee weken de werf op gaan voor groot onderhoud.



We gebruiken het weekend om wat van de omgeving te zien. Sliema is een modern gedeelte met veel  winkels hotels en appartementen en in de oude wijken staan  huizen met balkonnetjes. Hier zijn  geen zandstranden, de toerist die bruin wil worden gaat op de rotsen liggen. De temperatuur gaat hier al richting 30 graden en de zon schijnt de hele dag.





Zondag gaan we met de bus naar Valletta, een dagkaart kost slecht 1,50 euro maar je zit dan wel opeengepakt als haringen in een ton, pff we zijn blij dat we de bus weer uit kunnen. Valletta is een mooie oude vestingstad waar we een middagje rondslenteren.





Maandagmiddag is het zover, we kunnen naar de kraan varen. We moeten er achteruit in en dat met een dwarswind, maar alles gaat volgens plan. We gaan vlot in de kraan en deze rijdt de boot naar de staplek waar ze op palen gezet wordt. We staan als een huis. Daarna komt er een mannetje om het onderwaterschip schoon te spuiten. Dat ze dat gewoon tussen de andere boten doen is minder, je zal maar net staan te poetsen.