zondag 24 september 2017

Preveza - Kilada

ingang Lefkas kanaal

Van de werf varen we naar Preveza Marina waar we de zeilen aanslaan en het werfstof  afspoelen. Verder regelen we internet, slaan proviand in en gaan naar de havenautoriteiten voor een Dekpa (vaarvergunning).

25 juli varen we naar Lefkas stad waar we bij Ionian Marine Safety het gekeurde reddingsvlot en onze andere veiligheidsmiddelen ophalen.  Het is helemaal niet druk aan de kade. Zou iedereen weten dat je hier ’s-nachts enkel met oordoppen kunt slapen? De muziek stopt pas om half 5!

Porto Spiglia

We vertrekken naar Meganisi en leggen  aan bij Porto Spiglia, een van onze favoriete plekjes bij de taveerne van Steve en Jerry. De mannetjes worden ouder en het gaat steeds moeizamer, maar ze helpen iedereen bij het aanleggen.

Vathi

Zaterdag 29 juli gaan we een baaitje verderop en meren af aan de kade in Vathi. Naast ons meert een Aloa van OCC af, zo zijn we hier ook begonnen 28 jaar geleden. Zondag 30 juli varen we weer naar Lefkas,  Vligho Bay, een goed beschutte ankerplek. Helaas kunnen we hier niet zwemmen, het barst er van de kwallen. ’s-Maandags  zeilen we naar Vathi op het eiland Ithaka. Onderweg halen we enkel op de kluiver 7 knopen, het gladde pas geschilderde onderwaterschip scheelt toch wel in snelheid.

life muziek bij To Steki

Tot nu toe was het niet druk, maar als we in Eufimia op Kefalonia aankomen is het volle bak.
’s-Avonds eten we bij To Steki waar live muziek is, waaronder een bouzouki. Een leuke Griekse familie maakt het feest compleet met traditionele dans.

Poros

Woensdag 2 augustus  leggen we aan in de haven van Poros, een drukke veerhaven op het eiland Kefalonia. Op de kade is gratis water, zodat we de boot lekker kunnen afspoelen. Hier maken we kennis met de Luna, Nederlanders die ook rond de Peloponnesos zeilen.

Wedstrijdje met de Luna

De andere dag zeilen we gelijk op, wij op de kluiver en hun op de halfwinder. Het is een beetje wedstijdzeilen en het gaat gelijk op.

Onderweg worden we opgelopen door een typisch Grieks jacht die rond Zakynthos chartert. We meren af aan de stadskade in Zakynthos-stad. We zijn hier al eens eerder geweest, de bezienswaardigheden hoeven we niet opnieuw te zien. Bovendien is het is hier druk, heet en het stinkt, zodoende vertrekken we de andere dag richting de Peloponnesus.

Kwal

Na alle drukte van de stad besluiten we in Katakalon te ankeren, lekker rustig. Een Italiaan is 2 uur bezig om te ankeren, zijn aluminium anker pakt niet. Als hij het anker uiteindelijk verwisselt voor een stalen Delta ligt hij meteen goed. In de ankerbaai zwemmen mooie kwallen, helaas weer niet zwemmen.

strand Kiparisia

Zaterdag 5 augustus zeilen we naar Kiparisia, het is hier heet. Als we gaan slapen is het binnen nog 30 graden, maar we zijn zo moe van de warmte dat we als een blok in slaap vallen. Zondags gaan we naar het strand, waar we een heerlijke middag doorbrengen op een strandbedje onder een parasol van palmbladeren en genieten van een drankje.

Methoni

Maandag 7 augustus verder zuidwaarts naar Methoni, een mooie ankerplek achter een groot fort. Hier ontmoeten we de Esmeralda, een Nederlandse Contest ook met Medemblik als thuishaven.

9 augustus ankeren we bij Koroni achter een pier en een ruïne van een kasteel. Op het plein staan een paar hoge palmbomen.

vuurtoren op de punt van De Mani

10 augustus vertrekken we vroeg, ontbijten doen we onderweg want het is een lange tocht naar de middelste vinger van de Peloponnesos. De Mani is een ruig landschap.
We ankeren in Porto Kagio, dat enkel bestaat uit een paar huizen, taveernes, een onverharde weg en een strandje.

Gythion

Er wordt de komende dagen veel wind voorspelt, achter in de vinger verder weg van de kapen van de Peloponnesos is minder wind. In Gythion vinden we een goed beschutte ankerplek met uitzicht op een typisch Grieks kerkje.

14 augustus is de wind weer rustig en ankeren we bij het eiland Elafonisos in turquoise blauw water.  ’s-Avonds genieten we van een mooie zonsondergang.

De volgende dag vertrekken we direct bij zonsopgang om de beruchte kaap Malea te ronden. Als we  dichter we bij de kaap komen neemt de wind toe met windstoten tot 39 knopen. Het is tegenwind en er staan korte hoge golven. Onze snelheid neemt af en er komen bakken met zout water over, dit is niet leuk meer. We ploeteren door en pas als we de kaap allang hebben gerond en dicht bij Monemvassia aankomen wordt het rustiger.

Monemvasia

We bezoeken de oude stad van Monemvasia gelegen op een rots omringd door een stenen vestingmuur. De stad wordt ook wel het Gibraltar van Griekenland genoemd. In de haven zwemmen diverse schildpadden.

Yerakas

Zondag 20 augustus varen we naar Yerakas, een mooie verscholen lagune achter de rotsen. Behalve 2 restaurantjes zijn er in dit rustige plaatsje geen voorzieningen.

onderweg naar Kiparissi

Kiparissi

De volgende stop is Kiparissi, eerst ankeren voor het strand maar we vinden het te open en verhuizen naar een baaitje bij een wit kapelletje.

Leonidhion

Dinsdag 22 augustus vertrekken we naar Leonidhion en ankeren achteruit naar de kade. Het is best diep en de deining loopt door tot in de haven. Het is een onrustige nacht en we leggen het schip ’s-nachts een paar meter verder van de kade om schade te voorkomen. De haven is niet meer dan een piertje voor het strand, de inkomende deining loopt hier gewoon door om de pier. Het plaatsje is best leuk, maar geen aanrader.

Tyros

Dus de volgende dag gaan we weer ankerop naar Tyros, dit keer wel een goed beschutte haven. Het plaatsje ligt achter een kaap waarop drie oude windmolens staan. In de loop van de middag komt een grote catamaran aanleggen, door de stevige dwarswind is het een hele klus om aan te leggen, we helpen samen met andere bemanningen met het aanleggen.  Al met al zijn we er wel een uurtje mee bezig. Tyros is een Griekse vakantieplaats, de appartementen en restaurantjes zijn eenvoudig en buitenlandse toeristen zie je hier weinig.

Astros gelegen onder een kasteel

openluchttheater Astros

Het kasteel van dichtbij

Zaterdag 26 augustus vertrekken we naar Astros een wat mondainere badplaats. We wandelen naar de vuurtoren, langs een openluchttheater en klimmen omhoog naar de ruïne van een kasteel.

fort bij Nafplion

Zondag 27 augustus varen we naar Nafplion, het is druk aan de kade met flottieljeboten die hier wisseldag hebben. We ankeren aan het begin van de kade, in een hoek. In de pilot staat dat de ankergrond op sommige plekken niet goed is. Als we zitten te lunchen draait de harde wind en houdt het anker niet, we verdagen met het achterschip tegen de kade. We starten vlug de motor en na veel gedoe vinden we een ander plekje, gelukkig hebben we geen schade opgelopen.

kasteel Nafplion
Nafplion is een leuke stad en we hebben uitzicht op het kasteel.

lunch met Melanie en Carl

We hebben al 2 weken mailcontact met Melanie en Carl van de Thala om elkaar met de boot te ontmoeten. Het is vier jaar geleden dat we elkaar hebben gezien, omdat het niet wil lukken met de boot komen ze met de auto naar Nafplion. We hebben een gezellige dag en een lekkere lunch in de stad.

Kilada

Via Tolo varen we naar Khaidairi dat aan een diepe inham ligt. We ankeren in  12 meter water.  ’s-Woensdag krijgen we een flinke regenbui zodat de boot schoongespoeld wordt.
Donderdag 31 augustus maken we onze laatste tocht van dit seizoen en ankeren in de beschutte baai van Kilada waar we 5 september de wal op gaan.

Vreemd bord (strand voor rolstoel?)

Als we eenmaal op de kant staan logeren we een paar dagen in een appartementje en rijden met de auto naar het vliegveld van Athene. Onderweg met de auto schieten we nog een paar mooie plaatjes waaronder het kanaal van Korinthe waar we drie jaar geleden doorheen zijn gevaren.