donderdag 5 juni 2014

Bodrum - Lipsi

26 mei komen we aan in Vathi, een klein dorpje op het Griekse eiland Kalimnos. Het haventje ligt verscholen in een fjordachtige baai en verder landinwaarts ligt het aan een valei omgeven door hoge bergen. De rotsachtige kliffen en kale bergen zijn geliefd om bergbeklimmingstochten te ondernemen.  Het haventje is klein, er liggen wat vissersbootjes en er is een klein werfje. Er ligt nog een ander jacht, een Zwitser die ons helpt met aanleggen.  We liggen ver van de kade omdat er grote keien onder water liggen en moeten met de bijboot naar de kant. Het water is superhelder wat ons verleidt om een nog even te zwemmen om wat af te koelen. Dat laatste lukt aardig want het water is nog erg koud.

28 mei varen we om de zuidkant van het eiland naar de baai van Vlikhadia. Net buiten Vathi zien we een dolfijn op tegenkoers.

In Vlikhadia zijn we het enige zeiljacht en hebben het baaitje voor ons alleen.

We bezoeken het lokale Sea world museum. In het museum is een grote privéverzameling te zien van opgedoken spullen door de sponsduiker Stavros Valsamidis.  Het is een indrukwekkende verzameling.

We ronden het eiland langs de westkant en gaan naar de havenplaats Lakki op het eiland Leros. Er komt veel wind en we hopen hier te kunnen schuilen. Onderweg zien we een halo om de zon, dat voorspelt niet veel goeds.

We zijn niet de enigen die dit bedacht hebben, de marina is vol maar we vinden nog wel een plekje aan de gemeentelijke kade.

Leros kennen we nog van vorig jaar. Wim haalt de benodigde Griekse stempels bij de havenautoriteiten, de gevreesde nieuwe belasting voor jachten wordt gelukkig nog niet geïnd, de nieuwe belastingwet blijkt niet uitgevoerd te worden omdat het op de Griekse havenkantoren ontbreekt aan computers en pinapparatuur. De verwachte wind en regen komt snel en opeens is iedereen druk met lijnen en anker om vrij van de kade te blijven. Het poeiert een paar uur stevig door waardoor er behoorlijk wat deining ontstaat. In de nacht wordt het weer rustiger en als we ´s ochtends aan dek komen zit alles onder het zand.
Vanuit Leros varen we met een mooi briesje naar het eiland Patmos, waar we aan de kade van het plaatsje Skala een plek  vinden. De StrØmhella komt gezellig naast ons liggen. Deze aluminium Koopmans is de oude Jantine IV en David en Wendy hebben we eerder  in Finike ontmoet.

´s Ochtends gaan we op pad voor een mooie wandeling bergop naar Chora, de vroegere hoofdstad van het eiland Patmos. Halverwege de wandeling naar Chora is de Grot der Openbaringen en de bijbehorende kerk van de heilige Anna. In deze grot heeft Johannes tijdens zijn ballingschap het Bijbelboek Openbaringen geschreven.  In de grot is ondermeer een stenen lessenaar te zien. We mogen hier binnen geen foto´s maken.

In de Chora staat op de top van de heuvel het klooster  van Johannes, dat met zijn dikke muren en kantelen veel weg heeft van een burcht.

Op het binnenplein van het klooster zijn veel bogen en mozaïekvloeren. In de kerk zijn oude fresco´s te zien en in het museum zijn kostbare juwelen, priestergewaden, relikwieën en boeken te zien.

Het uitzicht over de baai is prachtig.

Het weer is onbestendig en er wordt alweer een harde wind uit het zuidoosten voorspeld. Omdat de haven van Patmos open ligt naar het zuidoosten vertrekken we naar het eiland Lipsi. Onderweg worden we een tijdje achtervolgd door een grote tonijn, we denken een bluefin tonijn. Het is een flinke vis van ruim een meter lang, te groot voor ons vistuig. Hij zwemt dicht achter ons aan vlak onder het wateroppervlak, tikt af en toe het roer aan duikt weer naar beneden en komt dan weer achter ons aan zwemmen.

In Lipsi ligt het ponton al helemaal vol en vinden we nog een plekje aan de kade.

Lipsi is een klein eilandje, dat met zijn witte huisjes,  blauwe luiken en vele kappelletjes en kerken typisch Grieks aandoet.

Lipsi is het enige dorpje op het eiland met ongeveer 700 inwoners. Het is heuvelachtig en we maken een paar mooie wandelingen.

We ontmoeten er nog meer Nederlanders die in deze omgeving al jaren rondvaren.  De harde zuidoosten wind is geluwd en na een korte adempauze blaast het nu uit het noordwesten, wat ons noodzaakt de boot naar het ponton te verplaatsen, want we liggen aan lagerwal. Er zijn een paar schepen vertrokken dus er is gelukkig een gaatje voor ons vrijgekomen. De harde wind blijft naar verwachting nog een poosje doorstaan zodat  we hier nog  wel een paar dagen zullen blijven, wat we beslist niet erg vinden.