zaterdag 28 juni 2014

Lesbos - Limnos

19 juni vertrekken we vanaf Chios voor de 30 mijl naar Lesbos. Na een uurtje varen trekt de wind aan en kunnen we zeilen. We gaan heerlijk met een vrij constante W-NW wind van rond de 16 knopen. Het eiland Lesbos komt pas laat in zicht door de bewolking die rond het eiland hangt. In de haven van Plomárion vinden we een plaatsje langszij de kade. ´s Avonds trekt een stevige onweersbui over met 44 knopen wind en zijn we blij dat we niet achter ons anker liggen.

Rondom de haven in Plomárion zijn de taverna´s en nauwe straatjes met allerlei kleine winkeltjes en is het een levendig gebeuren. Af en toe maakt iemand een praatje die langs ons schip loopt, waaronder diverse Nederlanders die hier op vakantie zijn. Standaardvraag is hoe lang we er over gedaan hebben om vanuit Nederland hier te komen.
Het eiland Lesbos (de Grieken noemen het Mitilini, naar de hoofdstad) heeft twee diepe baaien, we varen naar Kolpos Yaras en ankeren bij het plaatsje Skala Loutra. Er is een werfje met oude houten vissersschepen op de helling en een oude olijfoliefabriek die omgebouwd is tot hotel.

De volgende ochtend varen we verder naar de hoofdstad Mitilini. We meren af aan de stadskade. Mitilini is een drukke Griekse stad en het verkeer perst zich door de stad en om de haven heen. Het is een hele drukte en hels kabaal wat bijna 24 uur doorgaat. Je vraagt je af waar iedereen zo nodig naar toe moet. Rondom de haven staan mooie panden en herenhuizen en een grote kerk. In de nauwe straatjes zijn veel winkeltjes en is het gezellig. In een van de mooie panden is een Grand Café en daar gaan we koffie drinken. Boven de stad prijkt een groot kasteel, een van de grootste forten van het Middellandse Zeegebied. We lopen er naar toe, maar helaas is het op maandag gesloten, dus bekijken we het vanaf het water. Op een terrrasje kunnen we voetbal kijken want na 2 overwinningen, die we helaas niet gezien hebben, willen we toch wel graag Nederland zien spelen.

We laten de drukke stad achter ons en varen verder om Lesbos heen, volgens de pilot is het goed ankeren in een baaitje voor het strand van Tsonia. De wind is tegen en tunnelt tussen het eiland en de Turkse kust tot 28 knopen. Er is ook veel scheepvaart waar we voor uit moeten kijken. We kruisen naar boven en na een moeizame 7,5 uur laten we ons anker voor het strand vallen. Om half drie in de nacht worden we wakker, de wind is gedraaid uit het oosten en we liggen te rollen op de golven. Het anker houdt het wel en we proberen nog wat te slapen tot het licht is en vertrekken brak naar de volgende haven. In de haven van Molivos vinden we een goede plek, anker uit en achteruit naar de kade.

Molivos is een erg leuk middeleeuws stadje dat mooi is gerestaureerd. Het is een vestingstadje en de huizen aan de zeekant hebben mooie balkons en hangende erkers. Sommige straatjes zijn helemaal overdekt met groen zodat je lekker in de schaduw loopt. Er zijn hier veel toeristen en na een bezoekje aan de bovenstad doen we ons tegoed aan een koud drankje bij een beachbar. We hebben onze zwemspullen bij en nemen nog een frisse duik en relaxen op een strandbedje onder een parasol. Het lijkt wel vakantie.

26 juni staan we vroeg op en vertrekken om 6 uur naar Limnos, een tocht van 61 mijl. Er staat een stevige wind en er komt steeds een knoopje bij. We varen een ruime koers en gaan hard, 6 tot 7 knopen met uitschieters naar 8 maar er moet echt een rif in het grootzeil om een beetje bestuurbaar te blijven. Een paar uur later kan het rif er weer uit en blijven we nog steeds goede voortgang maken. Er staat een redelijke zeegang en de golven komen dwars in wat het niet bepaald comfortabel maakt aan boord. Na ruim 10 uur zeilen arriveren we in Moundrou. De baai van Moudros is een grote natuurlijke haven. In de Balkanoorlog in 1912 heeft hier een grote zeeslag plaatsgevonden en veroverden de Grieken de haven op het Ottomaanse leger. Door de ligging nabij de zeestraat de Dardanelles, de toegang tot de Zwarte zee, is Limnos nog steeds een strategisch eiland waar veel militairen geplaatst zijn.

We vinden een plekje langszij een pier in de goed beschutte haven. Het is erg warm, 37 graden, bewolkt en vochtig.

We blijven hier even hangen want het weer verandert. Er komt de komende dagen een harde Meltemi over ons heen met een windkracht van 8 Beaufort, maar we liggen hier veilig in de haven waar alle voorzieningen voorhanden zijn. Hier kunnen we hopelijk de voetbalwedstrijd tegen Mexico bekijken op het terras van een taverna, onder het genot van een Griekse salade, tsatsiki en een souvlaki, wat wil een mens nog meer? Wij gaan voor 2-0 voor Nederland.