vrijdag 16 september 2011

Combarro - Porto

Vanuit Combarro varen we naar de laatste ria van Galicië, Ria de Vigo. Voor deze ria ligt het eiland Islas Cies, het is een beschermd natuurgebied en je mag er slechts ankeren als je een vergunning hebt aangevraagd. Het is een erg mooi eiland met steile kusten en een mooi strand. We varen er vlak langs op weg naar Baiona.




In Baiona liggen twee Nederlandse schepen, de Ilja en St Raphael. Volgens de Ilja is het havengeld in Baiona aan de hoge kant dus besluiten we te ankeren in de beschutte baai. Van de Ilja krijgen we de wificode van de haven, zo kunnen we mooi vanaf de ankerplek de mail bijwerken. In Baiona staat een oud kasteel dat is omgebouwd tot een Parador. In Spanje zijn een aantal oude kastelen, forten en huizen omgebouwd tot stijlvol hotel die onder de naam Paradores worden geëxploiteerd. Als je nog eens een luxe vakantie wil houden op een mooie bijzondere locatie is een Parador een aanrader. De Spaanse staat zette deze hotelketen op met als doel bijzondere historische locaties nieuw leven in te blazen. Ze hebben bijna allemaal 4 sterren.



De volgende ochtend is het erg mistig en als deze enigszins is opgetrokken vertrekt de Ilja zuidwaarts en blijven we met St Raphael achter. We gaan gezellig tapas eten met z’n vieren. Af en toe is het regenachtig en ook de wind trekt even flink aan waardoor er wat swell naar binnen loopt. Uiteindelijk blijven we 5 nachten in Baiona in afwachting van een goede wind.


Maandag 12 september vertrekken we naar Viana do Castelo in Portugal. Onderweg ter hoogte van de grensrivier de Rio Minho hijsen we de Portugese gastenvlag.










Ook de klok wordt een uur teruggezet. Dat vinden we wel lekker omdat het nu om 7 uur licht wordt. De Portugezen houden niet zulke lange siësta’s als de Spanjaarden, wat voor ons wel handiger is en een stad ziet er ’s middags dan ook een stuk gezelliger uit. Viana do Castelo ligt aan de Rio Limo. De jachthaven ligt vlak voor een gietijzeren brug ontworpen door G. Eiffel. De brug heeft twee verdiepingen, een voor auto’s en een voor de trein. We krijgen van de vriendelijke en behulpzame havenmeester een plekje aan de steiger in de rivier waar het flink stroomt. Viana do Castelo is een leuke stad en vanaf onze ligplaats wandelen we zo het plaatsje binnen. Het leven is hier goedkoop. Voor twee kopjes koffie op een terrasje moeten we € 1,20 afrekenen! En ook voor wat fruit, groente en vlees betalen we heel weinig.


De Portugese kust kent geen beschutte ria’s en we moeten de weerberichten goed in de gaten houden. De wind is overwegend noord. Doordat de Atlantische oceaan vrij spel heeft op de Portugese kust komt het geregeld voor dat havens niet aan te lopen zijn door de hoge oceaangolven (swell). Deze swell kan afkomstig zijn van een sterke wind van een paar dagen geleden verder weg. Dinsdag  wordt er op de navtex gemeld dat er diverse havens gesloten zijn vanwege de swell, we blijven dan ook in Viana do Castelo en doen de was. Over het weer mogen we verder niet klagen, het is hier rond de 30 graden, de was is dan ook supersnel droog.


Woensdag 14 september varen we met twee meter swell naar Porto de Leixões, de wind laat het grotendeels afweten. Leixões is een industriehaven vlak bij Porto. Porto zelf heeft geen jachthaven dus daarom doen we Leixões aan. De haven ziet er erg smoezelig uit, zeker als we de andere ochtend wakker worden en het mistig is. Dit is ook een weerverschijnsel dat hier vaak voorkomt aan de kust. In de loop van de ochtend klaart het op en met de bus gaan we naar de binnenstad van Porto. Porto is een erg oude stad aan de Ria Douro met veel nauwe steile straatjes, huizen met smeedijzeren balkonnetjes waar het wasgoed aan hangt te wapperen en de kanariekooitjes buiten hangen. Van boven af lijkt het wel of de huizen zijn opgestapeld langs de oever.
Het is een echte volksbuurt en er zijn ook veel vervallen huizen die nodig opgeknapt moeten worden. Kleine jongetjes voetballen behendig in de steile straten; hier komen vast de Ronaldo’s vandaan.




We zien veel “azulejos”, versierde en geglazuurde tegels die rijkelijk zijn terug te vinden op gevels van huizen en ook de gehele zijwand van de Igrea do Carmo, een 18e eeuwse barokkerk is ermee versierd.
Aan de oever van de rivier zijn allemaal terrasjes, waar we lekker gaan lunchen. Aan de overzijde van de rivier zitten alle bekende porthuizen, o.a Calem, Offley, Sandeman etc. En natuurlijk is er de gietijzeren boogbrug “Ponte Dom Luis I ”, ook die is ontworpen door Eiffel de architect van de Franse Eiffeltoren. De brug uit 1886, 68 meter boven de zeespiegel, heeft meerdere verdiepingen, voor auto’s, voetgangers en metro. Heel bijzonder om hier in Porto te staan.



We hebben natuurlijk ook een lekker flesje port gekocht!
Proost op jullie gezondheid en tot een volgend verslag..