zondag 29 april 2012

Valencia - Barcelona

17 April vertrekken we uit Valencia, in vijf dagtochten en 188 mijl op het log varen we naar Barcelona. Langs de kust liggen meerder jachthavens dus we kunnen afhankelijk van het weer de lengte van de dagtochten aanpassen.

De eerste stop is Castellón de la Plana. De marina ziet er leeg uit, we willen aan een lege steiger met de boeg in de wind aanleggen maar al snel komt het havenpersoneel er aan rennen, no no esta complet (nee nee, dit is bezet). We worden naar een andere plek verwezen, de steiger waar we wilden aanleggen blijft leeg (30 meter). Dit is Spanje.  Onderweg passeren we diverse fishfarms. In Castellón de la Plana blijven we maar kort, doen ´s-morgens even boodschappen en varen weer verder.



Omdat de wind het laat afweten stoppen we vroeg in de middag in de haven van Puerto las Fuentes. Het is een klein haventje en het plaatsje bestaat uit een paar hotels en vakantieappartementen. Rond de haven zijn wat winkeltjes en er is een mooie boulevard. Het is er rustig. Als we de andere morgen de motor willen starten slaat de startmotor niet aan. De dag ervoor moesten we ook al een tweede poging doen voordat de startmotor aansloeg. Wim maakt het bedieningspaneel van de motor los om te kijken maar al snel besluiten we er een monteur bij te halen. Gelukkig liggen we niet voor anker. Na een uurtje is het probleem verholpen na vervanging van een stekkertje. Vol goede moed gaan we weer op pad. Ondanks dat de weersvoorspelling veel wind belooft moet ook vandaag de motor het meeste werk doen. De sterren staan vandaag niet goed voor onze dieselmotor want we ruiken diesel in het schip. Wim gaat op onderzoek uit en ontdekt een lekkende dieselslang. In  het vissersplaatsje Sant Carles de la Rápita wordt de andere dag het slangetje van de retourleiding vervangen.

Sant Carles de la Rápita ligt aan de monding van de rivier de Ebro en heeft een grote vissersvloot.


In Cartagena heeft Jacqueline een boodschappenwagentje gekocht. Het is vaak ver lopen naar de supermarkt en ze was het gesjouw met volle tassen zat. Wim wilde er eerst niet aan, maar nu de kar er eenmaal is vindt hij het toch wel handig om niet meer als pakezel ingezet te worden.



Na een mooie zeildag komen we aan in Tarragona. Dit is een oude stad op een heuvel waar nog veel restanten uit de Romeinse tijd te zien zijn. We blijven hier een dag om de gezellige stad te bekijken.


Maandag 23 april varen we de laatste etappe naar Barcelona. In Spanje vieren ze vandaag Sant Jordi, dit is de dag voor verliefden. Traditioneel krijgen de mannen een boek cadeau en de vrouwen een roos. Vlak voor Barcelona passeren we het vliegveld waar we om de twee minuten viegtuigen zien opstijgen en landen. Van andere zeilers hadden we gehoord dat de haven in de stad meestal vol is en je van tevoren moet reserveren. We komen ´s avonds om 19.00 uur aan en tot onze verbazing is er volop ruimte. De marinero blijft maar antwoorden via de marifoon dat het kantoor gesloten is en morgenochtend om 9.00 uur weer open gaat, waar we mogen aanleggen wordt niet duidelijk. We kiezen zelf maar een mooi plekje uit met zijsteiger en zien de andere dag wel of we mogen blijven liggen. In Port Vell liggen we hartje centrum naast de oude visserswijk Barceloneta. Bakker, supermarkt en markthal zijn op loopafstand dus we hebben elke ochtend weer vers brood.
Het eerste wat opvalt aan Barcelona is dat het er krioelt van de toeristen, vooral op de Rambla. Jeetje wat is het druk in deze stad, dat zijn we niet meer gewend. Barcelona heeft 1,8 miljoen inwoners en samen met de vele toeristen zorgt dit voor drukke straten, veel winkeltjes en restaurantjes, straatartiesten, kortom de stad bruist! We storten ons in deze drukte en bezoeken de hoogtepunten van de stad.
De architectuur van Gaudi is natuurlijk een van de hoogtepunten van deze stad met de in aanbouw zijnde kathedraal Sagrada Familia. De bouw van de kathedraal is gestart in  1886, is eind 2010 ingewijd door de Paus en is naar verwachting pas voltooid in 2025. Het is een indrukwekkend gebouw met hoge pilaren, veel licht, opvallende torens en rijk versierde portalen. Uiteindelijk komen er twaalf torens (naar het aantal apostelen) op het gebouw, waarvan de hoogste 170 meter hoog wordt.





















We bezoeken ook het park Güell. Het park doet denken aan de efteling met haar speelse vormen. Opvallend is de golvende zitbank bekleed met kleurrijke mozaïeken rond een plein dat gedragen wordt door zuilen. Vanaf dit plein hebben we een mooi uitzicht over de stad.
















In onze dwaaltocht door de binnenstad komen we langs het Palau de la Musica. Het muziektheater staat op de werelderfgoedlijst en is erg mooi versierd met keramiek. Je kunt het tegen betaling onder leiding van een gids bezoeken, maar we zien dat er dezelfde avond een Grand Gala de Flamenco is en er nog kaartjes te koop zijn. We genieten ´s-avonds van de mooie entourage en een mooi optreden.


Wie het boek ´De schaduw van de wind´ van Carlos Ruiz Zafón heeft gelezen, dat zich afspeelt in Barcelona, kan de sfeer ruiken uit het boek. De nauwe donkere straten en vele pleinen van Barcelona zijn kenmerkend voor deze stad.



Barcelona, een prachtige stad. we hebben er van genoten.