Kort na aankomst in
Marina di Ragusa worden we beiden getroffen door een hardnekkige griep. Als we
weer een beetje zijn opgeknapt maken we de boot vaarklaar, checken de mast en
verstaging en slaan de zeilen aan.
In Marina di Ragusa worden de horecagelegenheden weer
opgepimpt voor een nieuw seizoen, We ontdekken een nieuwe friettent met
patata olandese, hij moet nog open gaan anders hadden we zeker een frietje
gekocht.
Iedereen in de haven is druk met het schip weer vaarklaar te
maken, maar er is altijd wel tijd voor een
feestje of borrel. De haven organiseert een afscheidsbarbeque, en de
Nederlanders in de haven houden op Koningsdag een borrel.
We houden het weerbericht goed in de gaten want we moeten 4 mei in Malta
zijn. Donderdag 30 april is het zover en
zeilen we met een mooie westenwind naar Malta, we kunnen alles zeilen en leggen
de 54 mijl in 9 uur af, een mooi gemiddelde zeker gezien de sterk aangegroeide
romp. Onderweg naar Malta is het druk met beroepsvaart, het is nog even
spannend als een grote lege tanker zijn koers wijzigt en achter ons langs gaat.
We komen aan bij Manoel Island Yacht Yard waar we na het weekend voor twee weken de werf op gaan voor groot
onderhoud.
We gebruiken het weekend om wat van de omgeving te zien.
Sliema is een modern gedeelte met veel
winkels hotels en appartementen en in de oude wijken staan huizen met
balkonnetjes. Hier zijn geen
zandstranden, de toerist die bruin wil worden gaat op de rotsen liggen. De
temperatuur gaat hier al richting 30 graden en de zon schijnt de hele dag.
Zondag gaan we met de bus naar Valletta, een dagkaart kost
slecht 1,50 euro maar je zit dan wel opeengepakt als haringen in een ton, pff
we zijn blij dat we de bus weer uit kunnen. Valletta is een mooie oude vestingstad
waar we een middagje rondslenteren.
Maandagmiddag is het zover, we kunnen naar de kraan varen.
We moeten er achteruit in en dat met een dwarswind, maar alles gaat volgens
plan. We gaan vlot in de kraan en deze rijdt de boot naar de staplek waar ze op
palen gezet wordt. We staan als een huis. Daarna komt er een mannetje om het
onderwaterschip schoon te spuiten. Dat ze dat gewoon tussen de andere boten
doen is minder, je zal maar net staan te poetsen.